Utmarkens Fönsterrenovering

För allmänheten, och kanske även vissa yrkesmän, kan nog kanske termen linoljefärg verka lite "skrämmande" och man vet inte om man kan lita på en dylik färg. Så låt oss titta på lite fakta.


Alla färger består, i sitt enklaste utförande, av ett bindemedel och ett pigment. Linoljefärgens bindemedel består således av linolja, rå eller kokt. Pigmentet består av ett pulveriserat material som har den önskade kulören tex Kimrök
(i princip mald kol eller sot).



I bilden till vänster är pigmentet Berlinerblå eller Pariserblått och bilden till höger visar ett axplock av andra torrpigment.

Bindemedlet i en linoljefärg, linoljan, är biologiskt nedbrytbart och kommer efterhand att försvinna och lämna den sista (3:e) strykningens pigment blottad. Detta innebär att ytan kommer att "krita" dvs. färga av sig. Man kan tycka att detta är något negativt men betyder bara att färgen har börjat "jobba", för om pigmentet inte sitter fast så gör inte mögel och smuts det heller. Man säger att färgen är självrengörande genom att offra det sista strukna färglagret. När kritningen har uppstått är det ingen panik på något sätt, det finns som regel två strykningar kvar under det kritande lagret. När färgen har kritat i några år så bör man fundera på ommålning. Tillvägagångssättet är enkelt, rengör ytan och stryk en gång, klart. Skrapning behövs som regel inte och färgen ska målas tunt så det tar tid att få upp tjocka lager. Den kritande ytan är ett bra underlag för att lägga ett nytt lager färg på, linoljefärgen är med andra ord underhållsvänlig.




På bilden ser vi kritning från linoljefärg, fönsterbågarna är målade för minst 10 år sedan (slutet av 90-tal) och hade vid fotografering (hösten 2010) kritat i minst 3 år.

Linoljefärgens grundstrykning består av färdigstrykningsfärgen men utspädd med, normalt, balsamterpentin (lacknafta fungerar också bra) eller om man inte gillar lösningsmedel så blandar man bara ut den blivande grundfärgen med linolja på enklaste sätt. Detta påverkar dock som regel torktiden. Mängden lösningsmedel som man blandar i är allt från en "slatt" till 25-30%. Engwall och Claesson:s linoljefärg innehåller inte lösningsmedel från fabriken, den får kunden blanda i själv om så önskas. Detta innebär att färgens torrvikt är hög vilket betyder att man bär hem målarfärg och inte lösningsmedel.

Bildsviten visar omrörning av en helt ny burk med Titan-zinkvit färg. Från öppning tills det att färgen är ordentligt omrörd tog knappt 2 minuter. Det är inte färdigt rört i den tredje burken som man kanske skulle kunna tro. Man får helt enkelt röra tills färgen blir, i det här fallet, riktigt vit.
Ett normalt målningsflöde är:
  • Olja in målningsytan med rå linolja
  • Grundmåla med utspädd färdigstrykningsfärg.
  • Mellanstryk med färdigstrykningsfärg, ev lite utspädd.
  • slutstryk direkt ur burken



Bilden till vänster visar en grundstruken båge och bilden till höger en färdigstruken.

Torktiden, och det är nog detta många hakar upp sig på, är ca ett dygn mellan varje strykning. Detta hänger mycket på temperatur och även på "luftigheten" runt färgen men också på tjockleken på färglagret. Linoljefärgen ska målas tunt. Egen erfarenhet från målning av bågar i verkstad är att färgen är övermålningsbar över natten.

Vad gäller att färgen ska strykas tunt så innebär det att, på en trären yta, så kommer man att se virkets textur genom färgskikten. Även penseldragen kommer att synas, man kan säga att färgen får liv pga detta, se bild ovan.

Sammanfattning:
  • Linoljefärg målas tunt
  • kan målas utan lösningsmedel
  • är självrengörande
  • är pga detta underhållsvänlig
  • ger ett levande intryck
  • kan fås i alla kulörer
  • bygger på flera hundra års traditioner

Det som förmodligen är jobbigast för den ovane linoljemålaren är nog att hålla färglagret tunt men inte stå och gno för länge med penseln. Att vara noga med att lägga penseldragen åt rätt håll så att det inte ser konstigt ut med hänsyn taget till virkets orientering dvs att inte måla vågrätt på en lodrät yta. Att inte veta hur mycket färgen ev. ska spädas (ta så mycket att det känns bra under målningen, detta är inte kritiskt).

Sammanfattningsvis kan man nog säga att det som gör att linoljefärgen inte används yrkesmässigt bland så många måleriföretag är nog pga torktiden, att det är struktur i färgen och att man bör stryka tre lager. Det tar längre tid innan man slutstryker än med en vanlig modern alkyd eller vattenburen färg. Ska vi lägga in det som står förövrigt på denna sida så ser man att det faktiskt finns klara fördelar med just linoljefärgen.

Vad gäller hållbarheten så gör Folksam med jämna mellanrum färgtester på flera olika färgsystem och märken, titta gärna här för mer information, folksam.se/testergodarad


Jag är återförsäljare för Engwall och Claesson:s linoljefärg och har ett bassortiment på lager. Om någon kulör inte finns hemma kan jag alltid beställa hem denna åt kunden. Normal leveranstid vid en sådan beställning ligger på ca 3 dagar.

För att komma till färg och materialsidan, benämnd pris överst klicka här
Om datablad önskas så gå in på www.eoc.se och ta del av uppdaterade sådana.
Built by fWorx.se
Webmaster: support@fworx.se
Copyright © Utmarkens Fönsterrenovering - All rights reserved 2011